Het belang van kerstpakketten
Dit jaar krijgen minder medewerkers een kerstpakket van hun werkgever dan vorig jaar. En dat terwijl medewerkers veel waarde hechten aan dit geschenk na een jaar hard werken. Het bezuinigen op kerstpakketten kan effect hebben op de mate waarin uw medewerkers zich in zetten voor uw bedrijf. Waarom vinden medewerkers het kerstpakket zo belangrijk? En wat zijn de mogelijkheden als het gaat om kerstpakketten?
Bezuinigen op kerstpakketten
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven bezuinigen op kerstpakketten. Waar in 2011 nog 78% van de ondernemers een pakket cadeau deed, is dit jaar 70% van de ondernemers dit van plan. Per kerstpakket wordt er dit jaar ongeveer € 45 besteed. Dit bedrag ligt ongeveer 8% lager ten opzichte van vorig jaar.
In totaal wordt er in Nederland voor ongeveer 175 miljoen euro aan kerstpakketten uitgedeeld. De daling van het schenken van kerstpakketten is voornamelijk te wijten aan de economische crisis. De economische crisis houdt nu al enkele jaren aan, waardoor bedrijven steeds minder reserves hebben. Gevolg is dat er wordt bezuinigd op de ‘extra’s’, zoals de kerstpakketten.
Wat is er mogelijk op het gebied van kerstpakketten?
De traditionele doos met eten en drank blijft het populairste kerstpakket. Daarbinnen zijn veel varianten te vinden, zoals een doos met Hollandse producten, streekproducten, of producten uit een bepaald land zoals Italië of Japan.